یک تعاونی

تجارب من در تأسیس و تشکیل یک شرکت تعاونی دانش بنیان

تجارب من در تأسیس و تشکیل یک شرکت تعاونی دانش بنیان

افزایش سرمایه در شرکت های تعاونی

شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۱ ب.ظ

افزایش سرمایه در تعاونی های به چند صورت است که افزایش قیمت سهام، فروش سهام به اعضا و یا عضو گیری جدید از جمله ی آنها است. مطابق بند 4 ماده 34 قانون بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران، یکی از وظایف مجمع عمومی عادی، " اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش و یا کاهش سرمایه در حدود قوانین و مقررات." است. در نتیجه با پیشنهاد هیئت مدیره، و درخواست از اعضاء برای شرکت در مجمع عمومی عادی، افزایش سرمایه و مقدار افزایش در مجمع عمومی عادی به رأی گذاشته میشود و در صورت موافقت، در صورت جلسه ی مجمع عمومی، تعداد سهام مورد افزایش و مبلغ افزایش سرمایه درج میشود. 
لازم به ذکر است که از آنجائیکه در تعاونی ها، آنچه در اساسنامه شرکت به عنوان سرمایه ی اولیه تعاونی آورده شده است، در فرآیند افزایش سرمایه، اساسنامه دستخوش تغییر نمیشود و به همین خاطر، برخلاف شرکت های سهامی خاص، که سرمایه شرکت در اساسنامه درج شده است و هر گونه افزایش سرمایه، مستوجب تغییر در اساسنامه است و تغییر اساسنامه در حوزه اختیارات مجمع عمومی فوق العاده است، در تعاونی ها مجمع عمومی عادی و نه فوق العاده برای افزایش سرمایه تشکیل میشود.

در مجمع عمومی عادی، اعضاء اجازه ی فروش سهام را و همینطور اجازه ی عدم برابری سهام اعضاء را -برای حالتی که در آن برخی از اعضاء تمایل خریداری سهامی بیش از دیگر اعضاء را داشته باشند- به هیئت مدیره میدهند.

مطابق ماده 184 قانون تجارت، "وجوهی که به حساب افزایش سرمایه تأدیه می‌شود باید در حساب سپرده مخصوصی نگاهداری شود. تأمین و توقیف و انتقال وجوه‌مزبور به حساب‌های شرکت ممکن نیست مگر پس از به ثبت رسیدن افزایش سرمایه شرکت." باید هیئت مدیره برای افزایش سرمایه از طریق فروش سهام جدید، حسابی را نزد بانک به صورت مسدود ایجاد نماید و از اعضاء جدید بخواهد که مقدار کل مبلغ سهام خریداری شده را به آن حساب واریز نمایند و به همراه نامه درخواست عضویت در تعاونی، به هیئت مدیره تحویل دهند.

ولی ظاهرا در اداره تعاون استان تهران، روش دیگری در پیش گرفته میشود و نیازی به افتتاح حساب جدید نیست.

ّبرای اجرای مجمع عمومی فوق العاده به منظور افزایش سرمایه باید ابتدا یک ترازنامه قبل از افزایش سرمایه و یک ترازنامه بعد از افزایش سرمایه به اضافه صورتحساب از حساب شرکت پس از افزایش سرمایه تهیه کرد. این صورتحساب مصدق واریز مبلغ اضافه سرمایه به حساب شرکت است. ترازنامه های مذکور باید در مجمع عمومی عادی به شکل فوق العاده تصویب شوند. 

در صورت جلسه مجمع برای افزایش سرمایه باید موارد زیر وجود داشته باشد:

1- گزارش بازرس (با ذکر نام بازرس) به عنوان تأدیه تمامی تعهد اعضاء در مورد سرمایه پیشین(به امضاء بازرس و هیئت رئیسه مجمع)

2- گزارش هیئت مدیره و نام نماینده هیئت مدیره که گزارش را به مجمع ارائه میکند در مورد افزایش سرمایه و محل افزایش آن (به امضاء هیئت مدیره و هیئت رئیسه مجمع)

3- مقدار و تعداد سهام و سرمایه پیشین که از آن به مقدار و تعداد سهام و سرمایه جدید افزایش داده شده است.

تمامی صورتهای مالی باید دارای امضاء هیئت مدیره و هیئت رئیسه مجمع باشند. 

هیئت مدیره باید در سامانه "نظارت جامع بر تعاونی ها" در بخش "زیرسامانه ی ثبت تغییرات" ذیل بخش "مجامع عمومی" اطلاعات اولیه و مصوبات مجمع را وارد نمایند و در بخش تغییر سرمایه، مقدار سرمایه جدید و تعداد سهام و قیمت آن را وارد نمایند. و اطلاعات دیگر را نیز وارد نمایند و در بخش "اسکن ها" تصویر صورت جلسه را وارد نمایند. 

سپس باید به سامانه "پذیرش صورت جلسات ثبت تغییرات" در سامانه ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری رفت و در آنجا اطلاعات مربوط به شرکت تعاونی و شماره ملی و ثبت را و سپس صورت جلسه "مجمع عمومی عادی" را وارد نمود. پس از این مرحله، شماره پیگیری موقت به ما داده میشود و این شماره به شماره همراه وارد شده پیامک میشود. سپس در بخش "نوع تصمیم" جلسه " افزایش سرمایه را انتخاب کرده و دکمه ی "افزودن تصمیم جدید" را انتخاب مینماییم. 

در مرحله ی بعد تعداد کل سهام شرکت را با احتساب افزایش سرمایه جدید، وارد میکنیم. در مرحله ی بعد اطلاعات کلیه افراد حاضر در جلسه مجمع عمومی را وارد می نماییم. در این مرحله همچنین تغییر اشخاص شرکت را وارد مینماییم. یعنی افرادی که به عضویت شرکت تعاونی به عنوان عضو جدید وارد شده اند، در این بخش آورده میشود. 

در مرحله ی بعد عناوین سمت های جلسه را تعیین میکنیم. یعنی رئیس، نائب رئیس، ناظرین و نمایندگان سهامداران در مجمع عمومی را در این بخش وارد میکنیم. همچنین در بخش "تغییرات سمت اشخاص شخصیت حقوقی" نیز افراد جدید عضو شده را به عنوان سهام دار و همچنین عضو شرکت تعاونی در لیست اعضاء وارد میکنیم.


مراحل بعد را نیز در سامانه وارد میکنیم و پس از ثبت نهایی در سامانه ، گواهی ثبت موقت را از سایت پرینت کرده و روی پاکت ثبت تغییرات که از دفاتر پستی مجاز تهیه کرده ایم، میچسبانیم و درون آن آگهی دعوت مجمع، صورت جلسه مجمع که ذیل تمامی صفحات را هیئت رئیسه امضاء کرده است و لیست اسامی حاضرین در جلسه و کپی شناسنامه و کارت ملی اعضاء جدید تعاونی را قرار داده و به دفاتر پستی تحویل میدهیم.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی