یک تعاونی

تجارب من در تأسیس و تشکیل یک شرکت تعاونی دانش بنیان

تجارب من در تأسیس و تشکیل یک شرکت تعاونی دانش بنیان

زمانیکه یکی از اعضاء هیئت مدیره درخواست تقاضای استعفاء خود را به هیئت مدیره ارائه میکند، هیئت مدیره تشکیل جلسه داده و استعفای او را مورد بررسی قرار میدهد و در صورت تأیید، فردی از اعضاء علی البدل را که بیشترین رأی را از میان اعضاء علی البدل هیئت مدیره دارد، به عنوان عضو اصلی، جایگزین میکند.

سپس در صورت جلسه ی هیئت مدیره به استعفاء عضو اصلی هیئت مدیره و تعیین سمت عضو علی البدل تصریح میکند و فرم قبول سمت در تعاونی را به عضو اصلی جدید در هیئت مدیره ارائه نموده تا پس از تکمیل و امضاء عضو اصلی، به هیئت مدیره تحویل داده شود.

باید در صورت جلسه مشخصا ذکر شود که تاریخ و آدرس برگزاری جلسه هیئت مدیره چه بوده است.

تصریح شود که استعفاء فرد مورد نظر با شماره ملی اش از عضویت و سمت (در صورت داشتن سمت) در هیئت مدیره، پذیرفته شده است.

همچنین تصریح شود که از عضو علی البدل به نام و شماره ملی مشخص برای عضویت و تصدی سمت در هیئت مدیره دعوت به عمل آمد.

ادامه دارد ...

سپس صورت جلسه هیئت مدیره، متن استعفا نامه و فرم قبول سمت عضو جدید به اضافه ی نامه ای در سربرگ تعاونی مبنی بر درخواست بررسی صورتجلسه تغییرات با مهر و امضاء هیئت مدیره به اداره تعاون شهرستان برای ثبت تغییرات در تعاونی ارائه میشود. 

حتماً قبل از ارائه ی صورت جلسه ی هیئت مدیره به اداره تعاون، یک نسخه کپی از صورتجلسه و استعفا نامه ها و فرم قبول تصدی سمت تهیه شود.

با ارائه ی مستندات فوق که همگی ممهور به مهر تعاونی شده اند، دستور ثبت در دبیرخانه را از کارشناس تعاونی های توزیعی و تولیدی با دستور ثبتی که کارشناس محترم روی آن می دهد، گرفته و مدارک به دبیرخانه اداره تعاون شهرستان ارائه میشود تا اسکن شده و در سامانه ی اداری ثبت شود و مورد بررسی قرار گیرد.

البته این صورت جلسه ی تغییرات در سامانه ی نظارت جامع بر تعاونی ها در بخش ثبت تغییرات تعاونی ها به عنوان صورت جلسه ی هیئت مدیره وارد میشود. در این بخش مدیران خارج شده و وارد شده علامت زده میشوند و تصویر صورتجلسه در سامانه بارگذاری میشود.

پس از پذیرفته شدن صورت جلسه در اداره تعاون شهرستان، نامه ای برای ارجاع صورتجلسه تغییرات به اداره ثبت شرکت های غیر سهامی، صادر میشود تا با ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها، این تغییرات ثبت و در روزنامه رسمی کشور آگهی شود. تمامی مدارک یعنی، صورت جلسه هیئت مدیره، استعفاء نامه مدیرران، فرم قبول تصدی سمت مدیران جدید، همگی با مهر اداره تعاون، "کپی برابر اصل" میشوند.

پس از آن با ورود به سامانه ثبت تغییرات شرکت ها و ورود اطلاعات در بخش ثبت تغییرات، تمامی اطلاعات لازم را وارد کرده تا در مرحله نهایی متن صورت جلسه را در سامانه بارگذاری نماییم. و در نهایت پس از ثبت نهایی و دریافت رسید پذیرش اینترنتی، به باجه های پستی مجاز تعیین شده در سایت ثبت شرکت ها مراجعه کرده و مدارک فوق را در پوشه قرار داده و به آدرس ثبت شرکت ها پست سفارشی میکنیم.

پوشه ثبت تغییراتی که در اختیار قرار داده میشود دارای مطالبی است که بررسی آنها قبل از پست مدارک مفید است: پوشه ثبت تغییرات.

با قرار دادن مدارک فوق در پوشه ی مذکور و بررسی محتویات توسط باجه دار پست، مدارک با پست پیشتاز برای اداره ی ثبت شرکت ها، کد دریافتی در برگه ی رسید پستی را در بخش مربوطه در سایت ثبت شرکت ها برای صورت جلسه ی ثبت شده وارد میکنیم. 

پس از بررسی مدارک توسط اداره مذکور و دریافت پیامک تأیید مدارک، با مراجعه ی حضوری به آن اداره و ارائه ی کارت ملی فرد معرفی شده به عنوان امضا کننده ی دفاتر و همچنین ارائه ی رسید  پذیرش اینترنتی، نسخه ی آگهی تآیید شده را در برگ زرد رنگ دریافت کرده و البته با امضاء یک نسخه از آنها و تحویل آن، نسخه ی دریافت شده را به صورت ممهور شده به مهر برجسته دریافت میکنیم و به عنوان یکی از مدارک شرکت حفظ و بایگانی میکنیم.

در نهایت با مراجعه به سایت روزنامه رسمی کشور و ورود به حساب کاربری و وارد کردن شماره کلاسه ی آگهی در آن سایت و پرداخت هزینه، آگهی ثبت تغییرات را در روزنامه رسمی برای چاپ ارسال نموده و پس از چاپ آن در روزنامه رسمی، توسط پست و همچنین از طریق ایمیل، آگهی نهایی را دریافت میکنیم. 

همانطور که در چند پست قبل بیان شد، «پس از ثبت آکهی در روزنامه رسمی، حتماً باید در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار نیز آگهی تأسیس یا آگهی تغییرات را منتشر کرد که امکانش در همان سامانه انتشار آگهی در روزمانه های کثیر الانتشار ممکن است. در غیر اینصورت برای ثبت آگهی های آینده امکان ثبت تغییرات در سامانه ثبت شرکت ها وجود نداشته و تا پرداخت هزینه ی آگهی های گذشته، امکان  ثبت تغییرات دیگر میسر نخواهد بود.

قاعدتاً اگر صاحبین امضاء مجاز در طی این تغییرات نیز تغییر کنند، باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به بانک مراجعه کرد و صاحبین امضاء مجاز را مجدداً به بانک معرفی کرد.

نظرات  (۵)

باسلام. آیا عضو عدل بدل هیئت مدیره شرکت تعاونی می‌تواند بدون استفا به عنوان بازرس همان شرکت انتخاب شود و بعد اینکه بعنوان بازرس انتخاب شد از عدل بدل هیئت میره استفا دهد. 

با سلام

اگر در یک تعاونی اکثریت اعضاء و سهامداران که برخی نیز عضویت در هیئت مدیره را داشته باشند بخواهند استعفا دهند، تنظیم صورتجلسات چگونه خواهد بود؟؟؟؟

 

پرسیده شده است:


"سوالی مطرح است مبنی بر اینکه ایا چنانچه در انتخاباتی یکی از اعضا هیات مدیره پس از دو دوره متوالی موفق به اخذ دو سوم ارا نگردد اما بعد از مشخص شدن ارا نظر جمع بر این باشد که قابلیتهای فرد در حدی هست که مشود ابقا شود و جمیع همکاران رای به ابقا او بدهد حتی نامزد جایگزین نهایتا صورتجلسه مجمع به امضا افراد و هیات رییسه مجمع برسد و نماینده اداره کار نیز تایید نماید اما بعد از یکسال عضوی به عنوان شا کی خصوصی اظهار کند چون فرد مذکور دو سوم ارا را نداشته باید استعفا دهد این خواسته قانونی است یا خیر؟"

 

پاسخ:
آقای رئیسیان مدیر سایت تعاون یار اینگونه پاسخ داده اند:

"جواب این سوال بیشتر از هر چیز میتونه تابع استنباط هر فرد از آئین نامه باشه.
من خودم تو چندتا مجمع عمومی با چنین چالشی مواجه شدم و اونجا برای اینکه شک و شبهه ای پیش نیاد ازشون میخواستم مجدداً بصورت کتبی رای گیری کنید.
توی مورد سوال شما هم هرچند بنظر من تصمیم اتخاذ شده فاقد ایراد بود اما اگه اعضای حاضر، نظرشون را در مورد انتخاب مجدد فرد یاد شده، بصورت کتبی و در برگه رای اعلام میکردن، خیلی بهتر بود.
اما با توجه به اینکه مجمع مذکور پس از تایید اداره تعاون، به ثبت شرکتها هم ارسال و آگهی تغییرات هم صادر شده، فعلاً مرجعی که میتونه حکم به ابطال مجمع بده، مراجع قضایی هست که با توجه به تایید و امضای صورتجلسات توسط هیات رییسه و سایرین و کمبود ادله شاکی و همچنین اطاله دادرسی در دادگاهها بعید میبینم  نتیجه ای برای شاکی داشته باشه"
۲۲ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۳۱ علی رئیسیان
باسلام و عرض خداقوت و آرزوی قبولی طاعات و عباداتتون
پاسخ درج شده کاملا صحیح و دقیق هست
باتشکر
پاسخ:
از جناب آقای رییسیان برای مطالعه و  صحه گذاری عرایض بنده سپاسگزارم.
سؤالی پرسیده شده است : 
"آیا با استعفای دسته جمعی هیات مدیره چه اصلی و چه علی البدل بعد از گذشت یک سال از انتخاب شدن و انتخاب هیات مدیره اصلی و علی البدل توسط مجمع که ظاهرا برای مدت دو سال باقیمانده می باشد، تکلیف مدیرعامل که رئیس هیات مدیره مستعفی نیز بوده است چه می شود؟ با توجه به درج نام وی در آگهی ثبتی در سال گذشته برای دوره سه ساله و نیز قبول وی از طرف هیات مدیره جدید، پس دیگر نیازی به درج آن در صورتجلسه هیات مدیره جدید نیست؟ یا باید فقط اشاره به آگهی ثبتی پارسال کرد و بحث یکی از صاحبان امضا را برای وی درج کرد؟ ممنون از پاسخ دقیق شما "
پاسخ:
دوست عزیز، 
در مورد سؤالتان باید عرض کنم که بدیهی است که استعفاء هیئت مدیره از منصب خود منجر به استعفا از مناصب دیگر این افراد در شرکت تعاونی نخواهد شد. یعنی ریاست محترم هیئت مدیره که مدیر عامل نیز میباشند، کماکان مدیر عامل هستند (البته اگر از مدیریت عاملی استعفا نداده باشند). البته در صورت جلسه ای که در آ« هیئت مدیره ی جدید قبول تصدی مسئولیت میکند، قطعا در آنجا نام صاحبین مجاز امضاء (جدید) را نیز ذکر خواهند کرد و در آن قطعاً مدیر عامل نیز ذکر میشود. به تبع باید نام مدیر عامل قبلی نیز دوباره بیاید. لذا ناگزیر هستند که دوباره به آن اقرار کنند. 
لذا مدیر عامل قبلی همان مدیر عامل میماند ولی در آگهی تعیین هیئت مدیره جدید باید صاحبین امضاء (با نام و کد ملی) برای باقیمانده مدت تصدی سمت، مشخص شوند که حتماً یکی از آنها مدیر عامل است.

امیدوارم پاسخ من، پاسخ سؤال شما باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی