یک تعاونی

تجارب من در تأسیس و تشکیل یک شرکت تعاونی دانش بنیان

تجارب من در تأسیس و تشکیل یک شرکت تعاونی دانش بنیان

معرفی صاحبان امضاء به بانک

دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۰۶:۴۴ ق.ظ

قبل از دعوت از متقاضیان عضویت قبل از اولین جلسه ی مجمع عمومی شرکت، در بانک حسابی برای شرکت در شرف تأسیس افتتاح میشود تا افراد حداقل یک سوم مبلغ سهام مورد تقاضای خود را به آن حساب واریز نمایند. این حساب در بدو امر مسدود بوده و قابل برداشت نمیباشد. حتی در زمان افتتاح حساب نام شرکت هنوز مشخص نبوده و نام حساب ترکیبی از نوع تعاونی و نام نماینده ی هیئت مؤسس است. پس از اینکه در اولین جلسه هیئت مدیره صاحبین امضاء مشخص میشوند و در روزنامه رسمی نیز پس از ثبت شرکت انتشار می یابد، صاحبین امضاء باید با در دست داشتن مدارک :

  1. اصل اساسنامه شرکت و کپی آن،
  2. یک نسخه از آگهی تأسیس منتشر شده در روزنامه رسمی 
  3. یک نسخه از آگهی ثبت آخرین تغییرات منتشر شده در روزنامه رسمی (در صورت وجود)
  4.  اصل شناسنامه صاحبان امضاء و کپی آن 
  5. اصل کارت ملی صاحبان امضاء و کپی آن
  6. اصل شرکت نامه و کپی آن
  7. مهر شرکت  
به بانکی که در آن افتتاح حساب کرده اند، مراجعه کنند. ولی متأسفانه در این میان در طی به ظاهر آیین نامه ای، بانک از شرکت تقاضای یک اجاره نامه با نام شرکت برای محل استقراری که در اساسنامه ذکر شده است، و یا سند ملکی که به نام خود شرکت باشد، مطالبه کرد. به همین خاطر حساب شرکت تا موقع تحویل چنین سندی مسدود میماند. ولی ایکاش به اندازه یک لحظه قبل از صدور چنین بندی در این آیین نامه (که اگر آیین نامه ای باشد) فکر میکردند که یک شرکت تازه تأسیس که همه ی دارایی اش همان سرمایه ی اولیه ی جمع آوری شده توسط اعضاء است، چطور و با کدام پول میتواند محلی را اجاره کند در حالیکه تمام داریی و سرمایه اش، نزد بانک مسدود شده است؟ (قضیه همان قضیه ی مرغ و تخم مرغ است!!) البته اگر در بانک توسعه تعاون افتتاح حساب کرده باشید، این مشکل برایتان پیش می آید. از بانک های دیگر، ( یک بانک خصوصی) سؤال شده بود، ایشان گفته بودند که همان آدرسی که در اساسنامه نوشته شده است، برایشان سندیات دارد و دیگر نیاز به اجاره نامه و ... نیست. پس حتما قبل از افتتاح حساب در بانک برای تأسیس شرکت، به این مسئله کاملا توجه شود، در غیر اینصورت برای دست یابی به همان سرمایه ی اولیه ی اندکی که شرکت های ضعیف و نوپا و تازه تأسیس دارند، با مشکل جدی رو برو خواهند شد. 
به عنوان گزینه ی جایگزین، سعی در افتتاح حساب در بانک ملی شد ولی یک مشکل دیگر که بوجود آمد، این بود که بانک ها به راحتی برای مشتریان، حساب پس انداز جاری افتتاح نمیکنند و نیاز به یک معرف برای بانک وجود دارد. 
به همین خاطر از افتتاح حساب جاری پس انداز صرفنظر شد و یک حساب قرض الحسنه پس انداز در بانک به نام شرکت با معرفی صاحبان امضاء افتتاح شد. و مشگل نبود دسته چک را با فعال کردن خدمات بانکداری الکترونیک برای مشتریان حقوقی تا حدودی رفع شد. باید برای افتتاح حساب در بانک ها، ابتدا یک نامه رسمی با سربرگ شرکت و امضاء مدیرعامل به بانک نوشت و درخواست افتتاح حساب و معرفی صاحبان امضاء را نمود. برای فعال سازی خدمات بانکداری الکترونیک نیز باید یک نامه رسمی دیگر به بانک نوشت و درخواست را رسما اعلام کرد و مدیر سیستم و افراد مجاز در سیستم را به بانک معرفی کرد.
حال با وجود یک حساب که قابلیت برداشت از آن وجود دارد، میتوان جذب سرمایه کرد و از آن مبالغ در راستای اهداف شرکت بهره برداری کرد. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی