یک تعاونی

تجارب من در تأسیس و تشکیل یک شرکت تعاونی دانش بنیان

تجارب من در تأسیس و تشکیل یک شرکت تعاونی دانش بنیان

چرا "تعاونی"؟

پنجشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۴، ۰۳:۳۲ ب.ظ

همیشه در ذهنم بود که چطور میتوان از نیروهای دیگران در راستای اهداف یک شرکت استفاده کرد به طوریکه افراد در بذل نیروها و منابع خود در این راستا احساس خسارت نکنند. به نظر من چندان قابل توجیه نیست که تمام فعالیت های افراد را با دستمزد روزانه یا ساعتی، برابر نمود. از طرف دیگر چطور یک مجموعه که در مراحل ایجاد و طفولیت است، میتواند افراد را به فداکاری و ایثار در راستای تقویت بنیان های خود فرآخوانَد. به این خاطر نتوانستم ساختار شرکت سهامی خاص را در این مرحله ساختاری کارآمد ببینم، به خصوص در مرحله ای که شرکت دارای سرمایه ی اولیه ی قابل ملاحظه ای نباشد و از عهده ی هزینه های آن شرکت به درستی برنیاید.

این سوالات در ذهنم همچنان ادامه داشت تا اینکه به طریقی با ساختار شرکت های تعاونی آشنا شدم. با مطالعه ی قوانین شرکت های تعاونی تناسب آن را با ایده آل های خودم بیشتر درک کردم. من به دنبال مدلی هستم که در آن افراد سود تلاش های خود را تا انتهای حیات محصول یا خدماتی که در توسعه ی آن مشارکت داشته اند، بدست آورند.

به نظرم میرسد از آنجائیکه در تعاونی ها کسی نمیتواند بیش از 15% از سهام شرکت را در اختیار داشته باشد، فضا برای استثمار دیگر اعضاء شرکت چندان مهیا نخواهد شد. اگر در تعاونی تا آنجا که می شود افراد شاغل در تعاونی خود عضو و سهام دار نیز باشند، میتواند به این هدف، یعنی بهره مندی بیشتر از نتیجه ی تلاش های خود، کمک کند.

از طرف دیگر در تعاونی ها به نظر میرسد راحتتر بتوان سرمایه ی اولیه را از طریق اعضاء فراهم نمود. نیروها و توانمندی اعضا خود یک ثروت گرانمایه است که در تعاونی بیشتر به کمک پیشبرد اهداف شرکت می آید. چرا که همه ی آنها در تشکیل شرکت و در سودهای آینده سهیم  هستند.

ولی از همین الان که در ابتدای کار هستم معایبی را نیز در ساختار تعاونی میبینم ... 

برای آشنایی با فرآیند ثبت و تشکیل یک شرکت تعاونی کتابی بهتر از این را برای معرفی سراغ ندارم. در این کتاب، تمامی مفاهیم به انضمام قوانین بخش تعاون آورده شده است. کتاب بسیار مفیدی است. امیدوارم بتوان برای خرید آن را یافت. (شرکت تعاونی- از تصمیم تا تشکیل، بیژن ملکی، علی ابراهیم زاده.)


کتاب شرکت تعاونی، از تصمیم تا تشکیل

۹۴/۱۲/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی